Mokyklos g. 24, Švenčionėliai, LT-18220 Švenčionių r.
+370 387 31312
rastine@skmg.lt

Dangaus kūnai baltų pasaulėvokoje, mitologijoje, literatūroje ir tautodailėje

Švenčionėlių Karaliaus Mindaugo gimnazijos svetainė

Dangaus kūnai baltų pasaulėvokoje, mitologijoje, literatūroje ir tautodailėje

Spalio 20 dieną mokytojos Ramunė Bankauskiene ir Irena Ulevičiene organizavo edukacinę išvyką – pamoką ,,Dangaus kūnai baltų pasaulėvokoje, mitologijoje, literatūroje ir tautodailėje“ 7a klasės mokiniams kaimyniniame Molėtų rajone.

Pirmiausia mokiniai apsilankė pirmajame ir vieninteliame etnokosmologijos muziejuje, įsikūrusiame šalia vienos didžiausių pasaulyje Molėtų astronomijos observatorijos. Muziejaus prigimtį puikiai iliustruoja jo pavadinime esantis žodis, sudarytas iš dviejų žodžių: etnokultūra ir kosmologija. Mokiniai, naudodamiesi aktyvaus klausymosi strategijomis, išsikeltais uždaviniais, fiksavo, rinko, kaupė informaciją apie dangaus kūnus, ieškojo lietuvių tautos sąsajų su dangumi, saule, mėnuliu, žvaigždėmis. Ekskursijos vadovo V.Tumėno supažindinti su astronomijos teorija, naujienomis iš Lietuvos ir viso pasaulio, atidžiai apžiūrėję ypatingo grožio ir spalvų galaktikų, ūkų, spiečių ir žvaigždžių nuotraukas, mokiniai pakilo į 32 metrų aukščio bokštą, nuo kurio atsivėrė nuostabus kraštovaizdis, buvo matoma įspūdinga įvairių formų akmenų ekspozicija. Mokiniai sužinojo, kad tai mitologiniai akmenys, kurie senovėje buvo naudoti Perkūno vandens, turėjusio, kaip tikima, gydomųjų savybių, saugojimui. Padėkoję už įdomią ekskursiją ir atsiveikinę mokiniai klegėdami leidosi iš 32 metrų aukščio, įveikdami ne vieną dešimtį laiptelių, susėdo į autobusą, kur surengė viktoriną ir išrinko atidžiausią klausytoją.

Vėliau Molėtų turizmo ir verslo informacijos centre mokinių laukė unikalus, vienintelis toks Lietuvoje, virtualus turas,,Molėtai kitaip“. Prieš virtualią kelionę mokiniai sužinojo užduotį. Susipažinę su vertinimo sąlygomis, išsikėlė individualų uždavinį. Tuomet, užsidėję virtualios realybės šalmus, nusikėlė 3 tūkstančius metų atgal ir žingsnis po žingsnio keliavo virtualioje realybėje iki dabartinių laikų. Visos virtualios kelionės turinys suteikė galimybę pamatyti Barborą Radvilaitę, nusikelti į polinę gyvenvietę ant Luokesos ežero, pamatyti žmonių, gyvenusių 800 metų pr. Kristų buitį, trobesius, išbandyti poledinę žūklę ant užšalusio Baltųjų Lakajų ežero, išgirsti Giedraičių mūšio gausmą ir net slėptis apkasuose, susipažinti su Lietuvos kariuomenės ginkluote, apsilankyti žydų prekybos namuose, išgirsti ir pamatyti kaip kunigaikštis Jogaila savo laišku dovanoja Molėtus Vilniui, pasižvalgyti po Aukštaitiją, Labanoro regioninio parko platybes ir net nukeliauti iš Žemės į kosmosą. Kol vieni keliavo laiku, kiti mynė dviratį ir didžiuliame ekrane grožėjosi Molėtų apylinkėmis. Prieš išvykdami mokiniai savo sąsiuviniuose užsirašė labiausiai patikusį epizodą ir raktinius žodžius, kurie padėjo kitą dieną, jau klasėje, užduotį atlikti raštu.

Po virtualios kelionės visų laukė pietūs (aukštaitiški bulviniai blynai, žolelių arbata, rudeniškai kvapnus obuolių pyragas) ir susitikimas su menininku K.Šeškausku Molėtų tradicinių amatų centre ,,Meniškas kaimas“. Jaukioje meniškoje aplinkoje mokiniai klausėsi pasakojimo apie odininko amatą. K.Šeškauskas parodė ne tik savo, bet ir kitų savo šeimos narių darbus. Mokiniai galėjo apžiūrėti keramikos, molio dirbinius, austas juostas, lietas žvakes. Išklausę odininko instruktažą apie odos dekoravimo būdus ir technikas, gavę dekoravimo pavyzdžių, baltiškų ženklų ir simbolių reikšmių lentelę, odos skylamušius ir plaktukus, mokiniai gamino odinę apyrankę, dekoravo ją savo pasirinkta technika. Kai kiekvieno riešą puošė rankų darbo apyrankė, beliko tik trumpai pristatyti savo darbą kitiems ir paaiškinti ženklų ar simbolių, esančių ant apyrankės, reikšmę. Atsisveikindami su menininku K.Šeškausku mokiniai surengė interviu, uždavė labiausiai rūpėjusį klausimą ir tokiu būdu papildė savo vertinimo lentelę papildomu tašku. Odininko patarimas, kad reikia turėti širdžiai mielą veiklą ir gyvenime daryti tai, kas labiausiai patinka ir geriausiai sekasi, privertė mokinius pagalvoti apie profesijos pasirinkimą.

Kitą dieną į mokyklą mokiniai atėjo pasipuošę apyrankėmis. Pamokoje dalinosi įspūdžiais, įsivertino, nurodydami, kas geriausiai pasisekė, o ko dar reikėtų mokytis. Remdamiesi sukauptu žinių bagažu, naudodamiesi savo užrašais, užbaigė užduotis raštu, suskaičiavo savo surinktus taškus ir buvo įvertinti pažymiais.

Mokytojos R.Bankauskienė ir I.Ulevičienė